Pagini

luni, 24 mai 2010

Fortificații pe teritoriul României

Dacia Magnifică - un nume cam aiurea pentru un proiect foarte interesant.

Cei care au realizat harta României pentru Garmin, celebrele ROAD2006/ROAD2008, au început de câțiva ani să îmbunătățească și colecția de POI (puncte de interes) pentru România. De exemplu, au adăugat aproape toate bisericile din România - peste 15000 de turle (oare Patriarhia a construit un astfel de fișier? ... dar cum au făcut pentru bisericile mici, cum ar fi cea luterană, unde comunitățile de sași au dispărut iar turlele au rămas?)

Dar partea cea mai uimitoare e că au lansat un proiect de localizare a fortificațiilor construite de peste 2500 de ani pe teritoriul nostru. Iată câteva pasaje din interviul acordat de Bogdan Condurățeanu, conducătorul acestui proiect.

"Am început să strângem date, am accesat site-ul Ministerului Culturii, unde erau publicate coordonate de cetăți dacice și situri UNESCO, le-am inclus în hartă fără să le punem la îndoială, iar după aceea ne-am pomenit că siturile respective erau de fapt la kilometrii distanță față de locul unde se spunea că sunt, și am început să le verificăm. ... La un moment dat ne-am dat seama ca sunt enorm de multe astfel de fortificații și ne-am propus să facem serios toată această documentare."

"Am strâns referințe geografice și cunoaștem poziționările aproximative după toponime, distanțe, direcții cardinale, publicate în revistele de specialitate. Sunt peste 1200 de fortificații din toate epocile ... facem localizările pe baze bibliografice, folosind hărți topografice de scară mare, aero-ortofotograme sau resurse de genul Google Earth, care furnizează imagini din satelit."

"Eu sper să pot să aduc ceva nou, cel puțin în privința unor castre romane din Dobrogea, a căror locație exactă cred eu că am descoperit-o - căci până acuma doar se bănuia în ce locuri ar putea fi. Mă refer aicea la Vallis Domitiana, Ad Stoma Peuci, Ad Salices. Dar si cetăți dacice inedite."

"La aceste puncte de interes se pot adăuga informații suplimentare, de genul fotografii sau descrieri textuale, pe scurt sau pe larg, ale cetății respective, se pot adăuga fișiere audio, cu descrierile vorbite, ca să fie mai comod dacă ești la volan, pentru a afla istoria respectivului loc, când ajungi în apropiere de acesta, pe o anumită rază."
Proiectul e fantastic dintr-un punct de vedere - suntem înconjurați de urme vechi de locuire, dar nu le putem vedea și de multe ori nici nu le cunoaștem ... pe de altă parte, îmi e teamă că multe locuri sensibile, pline cu cioburi și oase și pietre ar putea fi invadate de căutători de obiecte din metale prețioase ... de, riscurile tehnologie.

Un comentariu: