Pagini

duminică, 23 mai 2010

Cenuşă peste oraşe

În weekend nu am putut zbura. Spaţiul aerian a fost închis căci un nor vulcanic a traversat iar România. Un prieten i-a scris lui Vlădescu: "Stai ca nătărău' in birou în loc să aduci bani la buget impozitând noru'!" tranzitează masa aia de cenuşă ţara noastra? Tranzitează! Trebuie impozitată atunci! Informaţia legată de lava şi cenuşă m-a bulversat, nu am dormit bine azi-noapte, iar acum sunt chiar puţin agitat căci există pericolul unor coborârii de cenuşă la sol. Imi propun să-mi fac un ceai de sunătoare dar fac repede legatura mistică şi mă liniştesc. Nu este nici o problema, suntem în grafic, doar Rusaliile sunt Sărbatoarea Coborârii Sfântului Duh. Eu stau la 6, asta inseamnă că sunt mai aproape de aerul infestat sau de .... ?

Oricum, va trebui să ne deprindem tot mai mult cu frumoasa şi utila limbă islandeză. Asta pentru că, dupa Eyjafjallajokull, alţi munţi supăraţi sunt gata să erupă: Hekla, Grimsvotn, şi Askja. În trecut, exploziile lor de lavă şi cenuşă au avut impact pe termen lung. Numai Hekla a erupt de 20 de ori din anul 874 incoace. Număraţi pe degete, sunt nu mai puţin de 35 de vulcani activi în Islanda. Cercetătorii au reuşit să refacă un tablou al ultimelor 205 erupţii din Islanda, petrecute de-a lungul a circa 1.100 de ani, şi au constatat o ciclicitate a acestui fenomen. Ei afirma ca perioada de inactivitate din ultimele cinci decenii se apropie de sfârşit. Trebuie să ne pregătim. Eu unul, imi propun să o conving pe tante Margareta de la unu' că poate să contrabalanseze scăderea pensiilor cu urcarea la un etaj superior. Eu mai jos, mai departe de nori ea mai sus mai aproape de ... colegele ei de clasă.

Un episod interesant în lupta omului cu cenușa vulcanică a fost in 1980, cand erupţia vulcanului St. Helen din nord-vestul SUA a umplut cu cenuşă nişte orase aflate la 500 de km distanță ... poveste interesantă, cu slide-show.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu